dinsdag 8 november 2011

No Impact Week 2011: Afval en vervoer

Door het volgen van de Facebookpagina van No Impact Week NL, en het lezen van de reacties, merk ik toch dat ik deze dagen bewuster bezig ben. Bij veel wat ik doe, komt er toch even zo'n checklistje van "kan het ook anders?" en ik vind dat een absolute meerwaarde.

Door ziekte en operaties de afgelopen twee jaar, is mijn conditie bagger. Op de hometrainer ben ik die nu aan het opvijzelen, maar dat gaat trager dan ik zou willen. Om het mes aan twee kanten te laten snijden, heb ik besloten om met directe ingang ieder gebruik van de auto te compenseren met een extra 20 minuten op de hometrainer om zo mijn conditie sneller op te krikken, waardoor ik binnenkort de auto vaker kan laten staan en binnen het dorp op de fiets kan. Ook weer een Less Impact-way, maar wel eentje die voor de lange termijn zeker een structurele bijdragen kan hebben.

Gisteravond een vergadering op het gemeentehuis. Voor mij de eerste keer, dus keurig een mok en zoetjes ingepakt, omdat ik niet wist of er uit plastic bekertjes gedronken zou worden en ik geen papieren omhulsel van de zoetstof wilde gebruiken. Gelukkig blijkt de gemeente Alphen aan den Rijn bewust koffiekopjes te gebruiken en fair-trade koffie en thee. Die hobbel met glans genomen en het voelt ook wel leuk om zo'n mok in je tas te hebben zitten voor het geval dat... die voorpret werkt voor mij in ieder geval erg stimulerend!

Daaraan vooraf ging de vervoershobbel. Op zich kan ik prima met de bus naar het gemeentehuis, zelfs mijn OV-chipkaart is opgeladen en voor de heenweg zou ik dat geen enkel probleem vinden. Maar 's avonds laat, wachten op de uursdienst van de bus... dan ben ik toch een watje. Even een tweet uit en ja hoor, ik kon met iemand meerijden: carpoolen is dan wellicht niet de No Impact-way, maar het is zeker een Less Impact-way. Pluspunt voor mezelf vond ik vooral dat ik niet automatisch in die auto stapte en bleek dat we met 20 auto's aankwamen! Lopend naar een gunstig opstappunt gegaan, zodat er niet onnodig omgereden hoefde te worden. Op die manier had ik meteen weer even een stukje gewandeld.


In het gemeentehuis al pratend gedachteloos de lift genomen. Oeps, foutje. Na de vergadering doelbewust naar de trap gelopen en de lift links laten liggen. En ja hoor, mijn hele liftgezelschap van het begin van de avond liep gezellig mee! Ook een ogenschijnlijk klein punt, maar voor mij een ware revolutionaire stap.Daarbij merk ik dat het afvallen zijn vruchten begint af te werpen.

Terugkijkend op de dag van gisteren ben ik niet ontevreden: al het afval dat ik geproduceerd heb, paste in een boterhamzakje. Kijk, daar wordt een mens gelukkig van. Kijken of ik die trend vandaag en de rest van de week kan voortzetten. Ik hou u op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten