zaterdag 2 april 2016

Duiven-blog 2016: After-Easter-Eggs (2)

Ik heb mijn houtduiven dus onderschat.
En mijn balkon als hun leefomgeving ook.


Van de week heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan en heb alvast wat kruidenplantjes gekocht voor op mijn balkon. Na een ochtendje binnenshuis huismiepen, liep ik nietsvermoedend donderdagmorgen mijn balkon op om een wasrek aan de deur te hangen, de was op te hangen en even wat spullen netjes neer te zetten die door de wind van vorige week her en der over mijn balkon verspreid lagen.
Wat ik toen zag...

"Helaas geen houtduif te bekennen, dus of er beschuit met muisjes volgt is maar zeer de vraag..."

Wie nog durf te beweren dat je in een flat op zeven hoog geen natuur om je heen hebt, wordt geloochenstraft door "mijn" duifjes. Voor hen is mijn balkon hun zevende hemel!

Maar goed, ik was mijn balkon aan het opleuken met de eerste kruidenplantjes om een Mediterraans geurende oase te creĆ«ren toen ik deze ‪#‎after_Easter_eggs‬ vond...
Maar geen volwassenduif te zien.
Dat was geen goed teken.
's Middags toen ik weer even ging kijken werd ik gelukkig gerustgesteld: er zat een duif te broeden, mw Duif, zo zou later blijken.


Nou is mijn biologische kennis van houtduiven zeer basaal, maar uit het gedrag van mijn vorige duivenpaar heb ik geleerd dat vrouwtjes veel minder angstig zijn voor contact met niet-soortgenoten dan mannetjes, veel meer vatbaar zijn voor steekhoudende argumenten om het samenleven te bevorderen en bereid zijn gemaakte afspraken na te komen.
Een discussie over het waarom voert hier te ver, maar het is het gewoon zo.


Het nest zag er voor een duivenpaar redelijk grondig gebouwd uit en het feit dat ze het niet in de lucht maar in een op het balkon staande min of meer lege plantenbak hadden gemaakt, dwingt bewondering af voor hun keuze.



Dit stel had er blijkbaar goed over nagedacht.
En de uitvoering was haast on-duifs, zo gedegen.

Dat ik het persoonlijk een wat onhandige locatie vond, omdat het zich precies midden in mijn leefruimte op het balkon bevindt, doet hier niets aan af. 


"Ik geloof dat ik zojuist een buitenzit-probleem voor deze zomer heb vastgesteld...
Dat wordt stevig onderhandelen!"
Maar hun keuze dwong mij wel tot een afweging:
Laat ik hen het nest hier uitbroeden of ga ik proberen de broedplek te verplaatsen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten