zaterdag 2 april 2016

Duiven-blog 2016: Samenleven (3)

Eens even wat informatie opgezocht over de broed- en nesteltijd van houtduiven om een afweging te maken over het verplaatsen van het huidige duivennest.

Ja, ik heb er namelijk vreselijk veel moeite mee om het nest te verplaatsen.
De locatie is zo slim gekozen, rekening houdend met de alom aanwezige kauwtjes, eksters en meeuwen en de weersomstandigheden (wind en felheid zon), dat ik me bij voorbaat schuldig voel dat ik deze instinctmatige keuze ondergeschikt wil maken aan mijn zitgenot op mijn balkon.

De Wikipedia zegt:
"Een duif broedt zo'n zestien tot twintig dagen in een eenvoudig, wat rommelig gemaakt nest. Als de jongen geboren worden zijn ze blind en bedekt met dun geel dons.
Na drie à zes dagen gaan de oogjes van de jongen open en na elf dagen krijgen de jongen veren.
De moeder stopt het voederen na ongeveer zestien dagen, dan eet het jong zelf. Na 25 dagen kan het jong vliegen."

Dat betekent dat ik over een week of zes tot acht weer alle vrijheid heb op mijn balkon.Dat is dus rond de IJsheiligen, medio mei.Pas dan loont het ook om de plantenbakken echt te vullen met zomergoed en het balkon definitief in te richten voor de zomer.

En als het nest dan toch leeg is, kan ik de verhuizing rustig plannen en realiseren en het aan meneer en mevrouw duif overlaten of de nieuwe locatie volgens hun instinct geschikt is voor een volgend legsel...
Mmmm, denk dat mijn besluit wel vaststaat: we gaan het met elkaar proberen...


Samenleven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten