zondag 17 april 2016

Duiven-blog 2016: Duivenjong (5)

Afgelopen vrijdag kwam ik tegen zevenen thuis.
Ik had mezelf verwend met wat plantjes voor het balkon en die bracht ik meteen naar het balkon.

Zoals altijd als ik de balkondeur open, groette ik mw Duif uitgebreid voordat ik naar buiten ging en liep langzaam naar haar toe. Zo is ze inmiddels aan mijn stem en mijn aanwezigheid gewend geraakt en blijft ze rustig zitten.
Soms verwelkomt ze me zelfs koerend.

Ik liep naar haar toe en zag naast haar een kapotte eierschaal liggen...
Zou het...?
Ik had de eieren 30 maart voor het eerst gezien en de broedtijd is ongeveer 14-16 dagen.
Het zou dus kunnen!
Snel nog een fotootje gemaakt voor het te donker werd en afwachten...
Zaterdag bij daglicht maar opnieuw kijken.


Zaterdagmorgen ben ik heel vroeg naar de kraamkamer op mijn balkon gegaan en ja, hoor, daar lag een lege eierschaal. Omdat er net door pa en ma Duif gewisseld was voor de nestdienst, kon ik mooi een paar fotootjes maken van de verliefde blik van ma Duif naar haar nog blinde duivenjong.


Wat ziet zo'n duivenjong er... eh... onduifs uit... zeg maar: blind, met haren in plaats van veren en met twee heel zielige vleugeltjes (die die naam eigenlijk nog niet mogen hebben!
Ook was de eitand, waarmee het duivenjong zich een weg uit het ei naar buiten had getikt, nog duidelijk zichtbaar.
Prachtig mooi, ik was er helemaal stil van.

Ik wist dus waar ik mij het weekend zou bevinden: naast het nest op het balkon. Dat was zaterdag een uitdaging, met een straffe zuidwestenwind die pal op het balkon stond. Af en toe even binnen opwarmen en de wiki lezen en dan weer snel terug om maar niets te missen.

Ondertussen weer informatie opgezocht over die eerste dagen:
Wat eet een duivenjong?
Hoelang blijven ze blind?
En natuurlijk de grote vraag: maakt het tweede ei nog kans om uit te komen...?

Nou, een duivenjong wordt de eerste zes dagen nadat het uit het ei is gekomen gevoed door de beide ouders met duivenmelk. Dat is gewoon voedsel dat pa en ma Duif zelf eten, maar dan met een toegevoegde melkachtige substantie, die het voor het duivenjong verteerbaar maakt.

Die duivenmelk blijft in de krop van de ouders zitten en het jong stimuleert de afgifte door daar heel ADHD-erig tegenaan te tikken met zijn koppie.
Dat hoopte ik natuurlijk vast te kunnen leggen!

De wiki leerde verder dat de oogjes pas na een dag of zes open gaan en dat het andere ei zeker nog goede kans maakte om uit te komen.


Vandaag, zondag, was het een stuk aangenamer vertoeven op het balkon en ik hoopte stiekem een mooie foto, of beter nog een mooi filmpje te kunnen maken van het krop-voeren.

Maar eerst had ik nog een uitdaging: ik kreeg vanmorgen een vriendin op visite.
En met dat mooie weer, willen wij dan natuurlijk lekker buiten zitten.
Het is per slot van rekening mijn balkon.

Nou is mw Duif inmiddels goed aan mij gewend en blijft mij rustig en nieuwsgierig observeren, maar ik had geen idee hoe dat zou zijn nu er een duivenjong is... of met een vreemde erbij!
Het balkon is namelijk best wel klein, dus het kan niet anders dan opvallen!

Het duivenjong werd tijdens het bezoek van mijn vriendin enorm afgeschermd, maar bij onverwachte bewegingen verliet pa Duif het nest zonder pardon, het duivenjong onbeschermd maar goed zichtbaar achterlatend.
Duidelijk was te zien dat de eitand inmiddels verdwenen was en dat het andere ei nog intact was.


Toen mijn vriendin weg was, vond net de wisseling van nestdienst plaats.
Pa Duif vertrok op zoek naar een groen blaadje en ma Duif nam de honneurs op het nest weer waar... met een volle krop voer dat zij net verzameld had.
Het duurde dan ook niet lang voordat ik het duivenjong bedelend hoorde piepen en jawel, hoor, ik was getuige van het voeren:


Later vandaag lukte het me nog om het krop-voeren vanaf de andere kant in beeld te brengen, waarbij duidelijk te zien is hoe het duivenjong de moeder stimuleert de krop te legen:


Inmiddels is duidelijk dat het tweede ei dus nog steeds intact is.
Dat betekent dat dit jong een voorsprong heeft van 2-3 dagen.
Nu is het wachten wat er verder gebeurt.
Het ei wordt nog steeds duidelijk bebroed en gekeerd door de ouders, dus ik ga er vooralsnog van uit dat er binnenkort twee duivenjongen in het nest zitten...

Wat een rijkdom om dit, zeven hoog op een stadsbalkon, van zo dicht te mogen meemaken!
Langzaamaan ga ik mijn balkon zomer-klaar maken, met plantjes en zo. 

Dat betekent binnenkort dus aan het werk op het deel van het balkon waar familie Duif hun plekje heeft gekozen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dit geen enkel probleem gaat opleveren.
Zelfs mijn was die daar buiten hangt te drogen is tot nu toe veilig gebleken!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten